Miksi vain joka toinen yritys selviää? Osa 1: Yrityksen perustaminen

Vuonna 2016 Tilastokeskuksen mukaan Suomessa aloitti 28 533 uutta yritystä. Samana vuonna 24 870 yritystä lopetti toimintansa. Yrittäminen ei ole helppoa. Sen aloittaminen on harvoin edes siedettävää. Hyvä kirjanpitäjä on painonsa arvoinen kultaa.

Yritys perustetaan yleensä yrittäjän oman substanssiosaamisen ympärille. Leivonnasta innostunut tai erinomainen kokkaaja päätyy usein perustamaan lounasravintolan tai kahvilan. Onnekseen tai epäonnekseen yrittäjä ei yleensä tässä vaiheessa ole edes tietoinen siitä määrästä tietoa ja osaamista, joka hänellä oletetaan yrittäjänä olevan. Yrityksen perustaminen lähtee yleensä siitä, että suunnitellaan toimintamuotoa ja mietitään rahoitusta. Konkreettiseksi tilanne muuttuu, kun perustamisilmoitus klikataan Patentti- ja rekisterihallituksen yritysrekisteriin. Samalla tieto aloittavasta yrityksestä menee Verohallinnolle.

Mitä sitten tapahtuu?

Seuraavana päivänä soi yrittäjän puhelin, jos yrittäjä on erehtynyt laittamaan numeronsa rekisteritietoihin. Yllättäen yrittäjän tietoja halutaan päivittää yhteen ja toiseen rekisteriin, joiden laskuilta välttyvät vain sitkeimmät ja kovaäänisimmät. Laskuja, niitä alkaa tippua. Viikon päästä yrittäjän pöydällä on niitä jo pino. Tästä ei yleensä yrittäjäkurssilla ole kerrottu.. Pinosta löytyy nimeltämainitsemattomien lukuisten yritysrekistereiden ”päivitys-, markkinointi- ja muut huuhaa-” laskut, ennakkoveron maksulaput, YEL-, Tyel-, työttömyysvakuutus-, ryhmähenkivakuutus-, tapaturjma-, yritystoiminta-, oikeusturva- ja toimistokissan eläinlääkärivakuutuslaskut. Lisäksi Verohallinto muistuttaa arvonlisäverorekisteriin ilmottautumisesta, sekä arvonlisäveron, työntekijän ennakonpidätysten ja sairasvakuutusten maksuaikataulusta. Jos yrittäjä on ehtinyt enemmän, on pöydällä myös upouuden toimitilan vuokralasku, sekä laskut mainosteippauksista ja kotisivuista. Toivottavasti tässä vaiheessa ei vielä ole ilmestynyt uuden auton laskua, tai laskuja tuotanto- ja varastokalusteiden hankinnoista. Mennään tällä kertaa yksinkertaisella kaavalla, eikä mietitä kalustohankintoja. Jaa, mutta puhelin on varmaan pakko olla.. ja siihen liittymä. Ja läppäri. Tulostin? Nettiliittymä? Jos ei ole vielä hiki yrittäjällä, niin kohta alkaa olemaan.

Huhhuh..

Tämä on yleensä uuden yrittäjän ensimmäinen stressitesti. Yhtään asiakasta ei ole näkyvissä, laskuja sen sijaan on. Onko yrittämisen aloittamisen hintalappu ollut tiedossa? Yleensä ei. Aloittamiskustannukset yllättävät, ja saattaa jopa olla, että asiakkaita ei ole ovella vielä jonossa. Pitääkö nämä kaikki laskut maksaa ja kaikki vakuutukset ottaa? EI TARVITSE! Pitääkö tässä alkaa markkinoimaankin ja mitä sekin maksaa! Ja ne alvit, miten ne menee, kuka ne osaa laskea? Milloin ne pitikään olla ja missä..

Seuraavassa blogissa tarkastellaan sitä, mitä uusi yrittäjä oikeasti tarvitsee ja mistä riippuu yrityksen selviytymistaistelun lopputulos.

Piditkö artikkelista?

Jaa artikkeli eteenpäin haluamaasi mediaan.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on digg
Share on whatsapp
Share on email